Tuesday, May 31, 2011

aku hanya hamba di bumi.....

assalamualaikum...
dr hari ke hari aku renung kehidupan nie..mungkin ad silap.....atau mungkin kesilapan yg aku cipta sendiri..membuat aku ta sedar yg kesilapan itu mampu membuat aku menyesal satu hari nanti...
semakin aku renung jauh ke langit...aku tersedar bahawa ad yg memerhati perbuatan aku...perbuatan yg baik atau....hmm.....bila aku fikir kembali....adakah aku setia dengan-Nya????
adakah aku lunaskan jnji2 aku pada-Nya?????
saat itu...air mata berlinang jatuh ke pipi...Ya Allah....ampunkan aku...saat aku senang...aku melupakan Mu...aku lalai dengan kehidupan duniawi..ampunkan aku...berilah aku kesempatan utk aku perbetulkan semuanya...hati ku berbisik...baru aku sedar yg aku hanya hamba di bumi ini...pinjaman semata2.....indah hanya sementara...
aku tunduk ke lantai bumi...merenung sekali lg...ujian demi ujian aku hadapi...kadang sampai aku terjatuh menyembah bumi kerana ta sanggup menghadapi semua nie...kekuatan ku terbatas...sekali 0rg pandang aku se0rg yg gagah namun sebaliknya.....aku kerdil di mata-Nya.....terkadang keb0ngkakkan diri menguasai...membuat aku lupa bahawa Dia lebih berkuasa...
Ya....aku sedar semua nya sekarang.....apabila aku direntap dugaan,,,saat itulah aku terfikir mengapa semuanya berlaku pd aku????
aku melawan takdir....aku menafikan semuanya....
mungkin inilah balasannya....saat itu aku buntu akan penyelesaiannya...apa yg harus aku lakukan..???
bagaimana harus aku lalui semua ini...aku tiada arah tuju..tiada petunjuk...tiada pembimbing...aku k0s0ng....
sendiri aku jalani liku2 kehidupan tanpa d0r0ngan..walaupun aku masih punya keluarga namun aku tetap sendiri...tidak mahu dipimpin...sekali lagi aku b0ngkak...Ya Allah...ampunkn aku....
akhirnya aku tersedar...terpandang akan Al-Quran,,telekung dan sejadah....aku tergerak utk mencapai nya...aku peluk...menangis...aku sudah tersilap rupanya...masih ad pembimbing utk ku....Allah SWT masih ad denganku...diberinya petunjuk agar aku lekas bangun dari kejatuhanku....
detik itu aku terus mengambil wuduk...aku s0lat da aku berd0a...setelah sekian lama aku tidak berm0h0n padanya...aku alpa...lupa pada pencipta aku sendiri...
Astaghfirullahalazim.....
ampunkan aku Ya Allah.....baru aku sedar aku hanya hamba di bumi Mu Ya Allah...kau berilah hidayah Mu agar aku terus dijalan Mu....terima kasih kerana menyedarkan aku betapa agungnya kekusaan Mu Ya Allah...
saat itu aku berasa bagai dilahirkan semula....dan sekarang aku mampu jalani kehidupan dengan tenang....segala ujian dan dugaan aku mampu hadapi walau pun kese0rangan..
Terima Kasih Ya Allah.....

No comments:

Post a Comment